![]() |
| Ovenkarmeissa on kaiverrukset |
![]() |
| Kaveri morjestaa takanreunuksella |
![]() |
| Sänkyni pääty on BlingBling |
![]() |
| Fionnphortin reuna ja Iona |
![]() |
| Simpukkafarmi |
Ruuan jälkeen olikin aika valmistautua ensimmäiseen työvuoroon.
Sovittiin Paulin kanssa, että ollaan vartin yli 6 valmiina, kun illallinen tarjoillaan 6:30 alkaen. Illasta oli tulossa leppoisa vain yksi kuuden hengen seurue ja hotellin kaksi ainoaa asukasta, jotka ovat talossa koko viikon. I can do it! Ja ihan hyvin se kai menikin. Oli helppo päästä jyvälle, koska oli niin rauhallista, sai harjoitella sillä yhdellä ja ainoalla pöydällä :D Siitä huolimatta, että oli vain ne muutamat asiakkaat, uusi tapa toimia ja "vieraalla" kielellä työskentely luovat tietynlaisen paineen; tilausten täytyy olla kirjoitettu niin, että kokki tajuaa, joten ei suomenkielistä sönkötystä ja merkkejä väliin ym. pientä hiostavaa, mutta kehittävää täytyy yrittää harjoitella :D Ilta päättyi kuitenkin ihan menestyksekkäästi, saatiin 10 puntaa tippiäkin, se taitaa olla jopaa.. suurin piirtein... ehkä... 15€?
Ruokasali aamiaiskuntoon, kahta asukasta varten, tiskaus ja keittiön lattian pesu. Vähän eri meininki kuin edellisessä paikassani, jossa keittiön lattia ja tiskit kuului keittiöhenkilökunnalle ;) Siitä sitten nukkumaan, ja aamulla odottaisi lähtö Wildlife Tourille!
![]() |
| Ben More aamuauringossa |
Tänään perjantai alkoikin sitten vähän aiemmin ja vähän väsyneempänä, sillä valvoin kirjoittamassa tuota ensimmäistä tekstiä :D aamiaista napaan, sain nauttia sen ihan hotellin ruokasalissa samaan aikaan kuin hotellimme ainoat asiakkaat, ihastuttava englantilaispariskunta. Olimme suuntaamassa samalle retkelle. Paikallinen luonto-opas ja luontoharrastaja ja luontoihminen ylipäänsä, Bryan, tuli hakemaan meidät hotellilta ja niin lähdimme matkaan! Bryan omistaa vaimonsa, Joy3 tai Iso-Joyn kanssa Pennyghaelin paikallisen kaupan. Kauppa taikka kioski on vielä pienempi kuin kuvittelin :D eli voinemme todeta, että kyllä, Pennyghael on riemastuttavan syrjäinen!
![]() |
| The Kauppa |
Ja matkaan siis! Meidän pieni neljän turistin, yhden paikallisen ja yhden hetkellisesti paikalliseksi muuttuneen henkilön ryhmämme karautti matkaan tutkimaan paikallista eläimistöä. Retki oli mahtava! Pääsin näkemään saaren lähialuetta myös siltä puolelta, josta en sitä vielä ollut nähnytkään. Ajelimme pitkin pikkuruista tietä, jonka toisella puolella aamuauringossa välkkyi meri ja toisella puolella kohosivat vuoret, muun muassa Ben More, Mullin korkein huippu. Aivan mahtavaa! Itse fiilistelin enimmäkseen maisemia, muut kyttäsivät siivekkäitä ystäviämme. Toisin sanoen, olimme bongaamassa lintuja. Ihan mukavaa puuhaa se olikin, sain kuulla englanniksi paljon eri lintujen nimiä, mikä oli todella jees. Minun nimittäin olisi hyvä oppia ne. Osan linnun tunnistin itsekin, mutta osasta minulla ei ollut hajuakaan ja kun nimi vielä mainittiin englanniksi, putosin kärryiltä. Yritin vain kuumeisesti muistaa kaikki kuulemani, olisi pitänyt olla kaukaa viisas ja ottaa kynää ja paperia mukaan.. Paras on kuitenkin The Great North Diver, suomeksi kuikka :D noh, taisi se olla joku hieno Amerikan jääkuikka, joita ei meilläkään paljon kai ole, vai? Ensimmäinen etappi tarkoitus oli bongata maakotkan pesä, mutta ainakaan minä en sitä nähnyt vaikka Bryan taisi tietää, missä se oli ja yritti hienolla teleskooppikiikarillaan sen meille etsiä.. Suuntasimme siis takaisin päin, mutta pysähdyimme kerran erään talon kohdalla ilmoittamaan, että tienposkessa on kovasti väsähtänyt vasikka, joka saattaa olla isossakin vaarassa, jos se hoippuroi tielle tai kaatuu veteen ja hukkuu tms. :( talon asukas, George, lupasi ilmoittaa farmarille, jonka lehmiä ne olivat ja myöhemmin saimme kuulla, että vasikka oli siirretty äitinsä hoiviin ja selviäisi.
![]() |
| Iloinen lintubongari! :) |
Kun ne kotkat katosivat kaikkien kiikareista, suuntasimme takaisin, Bryan jätti minut hotellille ja jatkoi muiden kanssa. Minulle kuului vain puolen päivän retki, mutta oli se sen arvoista!Minut heitettiin takaisin hotellille, ja loppupäivä olikin vapaa.
![]() |
| Setä bongaa lintuja :) |
Ei se nyt täysin vapaa ollut, mutta en ollut tarjoilemassa, sillä varauksia ei ollut kuin asukkaamme. Sain siis opeteltavakseni skotlantilaisen alkoholilainsäädännön. Oikein hieno "workbook" se olikin. Ja ihan tosissani. Se oli minun mielestäni paljon avaavampi kuin Valviran miljoonan sivun opus! Mutta toisaalta, täällä ei olla ihan yhtä tiukkoja kuin kotosuomessa... Ensin kuitenkin yritin saada itselleni aikaa skotlanilaisesta työvoimatoimistosta Obanista, jotta saisin itselleni "vakuutusnumeron", joka on avain kaikkeen täällä: palkan maksuun, sairaanhoitoon, verotukseen jnejne.. Noh, kattellaan myöhemmin, koska sinne pääsen... Koska en ollut mielestäni saanut vielä riittävästi ulkoilmaa, päätin lähteä viemään Obin, paikan vahtikoiran, lenkille ja tutkimaan ympäristö enemmän vielä kun oli niin kaunistakin valtavasta tuulesta huolimatta. Tunnin lenkin me saimme aikaiseksi, Obi tosin tuntui olevan vähän pihalla, missä mennään, koska vilkuili kaihoisasti olkansa ylitse kohti kotia :D kun käännyimme takaisin, vanhasta pojasta tuli kuin uusi koira ja reippaasti tassutteli alamäkeä kohti kotia. Hassu :) mutta nyt olen ihan suosikki, koska minun kanssani pääsee pitkille lenkeille. Paitsi jos sataa... Muuten ilta sujuikin sitten lainsäädäntöoppaan parissa ja pääsinkin kirjoittamaan tätä vasta todella myöhään. Nyt on mennyt taas valvominen överiksi, onneksi kuitenkin huomennakin pitäisi olla aika leppoisa päivä.. Ei kuulemma lähimain juuri turisteja ole tällä hetkellä. Kausi alkaa vasta parin viikon päästä ja sitten tulee kiire. Nyt aion mennä nukkumaan ja nukahtaa kuunnellen ensimmäistä skotlantilaista sadetta. Hyvää yötä, pus!![]() |
| Lenkkimaasto |
![]() |
| Obi :) |











Ei kommentteja:
Lähetä kommentti