Mutta mennään nyt sitten ajassa taaksepäin vapunjälkeisiin tapahtumiin. Nina, Siru, Elmo ja Albert tosiaan tulivat 3.-8.5. moikkaamaan minua tänne. Oli todella hauskaa reissata heidän kanssa ympäri ja nähdä Irlantia! Tosiaan, he saapuivat Dubliniin, jonne menin heitä vastaan. No, paras tapa tutustua Irlantiin on eksyä, sanovat jotkut. Kestikin jokunen hetki, ennenkuin löysivät perille Dublinin keskustaa, josta noukkivat minut kyytiin. Tästä otettiinkin sitten suunta kohti etelään ja Glendaloughia, Wicklown kansallispuistossa. Meni muutama yritys ja reitin kysyminen ennenkuin pääsimme tielle, joka vei meidät määränpäähämme. Saavuimme Glendaloughiin illansuussa, ja puisto olikin hiljentynyt muista matkaajista niin että saimme ihastella luonnon hiljaisuutta ja rauhaa itseksemme. Ilta kyllä pimeni varsin pian, joten oli lähdettävä ajamaan kohti Corkia. Tiedossa siis olisi vielä ainakin 4h ajomatka.
| Upper Lake auringonlaskussa |
Corkiin saavuimme joskus 1-2 aikaan aamuyöstä. En ollut saanut aikaiseksi käydä tarkistamassa missä hostellimme sijaitsee, joten sitä etsittiin jokunen hetki ja soitimme sitten respaan, että missä te oikein olette! Vihdoin ja viimein löysimme perille ja pääsimme nukkumaan! Aamulla oli kuitenkin herätys heti 8, koska auto piti siirtää toiselle parkkipaikalle. No, aikainen herätysthän tarkoitti sitä, että meillä oli myös koko päivä aikaa Corkissa! Suuntasimmekin hostelliaamiaisen (murjoja ja valkoista paahtoleipää sekä pikakahvia) jälkeen kohti Parchment Squarea, jossa minä pakkasin lisää tavaraa reissuamme varten ja pari kassillistä tavaraa, jotka halusin jo matkaavan takaisin Suomeen painoa lisäämästä omiin matkatavaroihini, kun itse palaan. Jätimme auton Parchmentille ja matka jatkui jalkaisin takaisin kohti keskustaa. Kämpillä vierähti kuitenkin sellainen tovi, että kun lopulta pääsimme keskustaan alkoi nälkä kalvaa kaikkia ja suuntasimmekin syömään ihan ensimmäiseksi. Ravintolassa vierähtikin sitten kevyesti pari tuntia! :D Runsaan lounaan jälkeen iltapäivä menikin shoppailuun! Nina ja Siru ainakin löysivät paljon mieluista, ja Elmokin ihan loppuvaiheessa. Kävimme nauttimassa myös yhdet terassisiiderit ja -oluet. Koko päivän taivaalla oli roikkunut tummat pilvet, kuten lähes aina täällä, ja kun olimme saaneet shoppailut tehtyä ja oli tarkoitus käydä katsomassa muutama nähtävyys, taivas repesi ja vettä tuli kaatamalla. Päätimme skipata nähtävyydet seuraavaan kertaan ja ottaa bussin ja lähteä hakemaan autoa kämpiltä. Sitten suunta takaisin hostellille ja ihastelemaan kaikkea uutta mitä tuli ostettua, hihih :D
Lauantaiaamuna auto heti 8 aikaan taas alle ja suunta rannikolle ja Kinsaleen aamiaiselle. Kinsale on pieni rannikkokaupunki noin puolentunnin ajomatkan päässä Corkista. Aurinko paistoi, kun lähdimme ja paistoi koko Kinsalessa olemisen ajan ja vielä lähes koko päivän, kun ajelimme kohti Killarneytä.
Lähempänä Kerryn maakuntaa alkoi sataa, mutta se loi jännitystä, koska ajelimme mutkaista tietä vuorien halki! Aivan Killarneyn nurkilla pysähdyimme Ladies' View:lle katsomaan yhtä Irlannin kauneimmista maisemista ja tämän jälkeen vielä Torcin vesiputoukselle ennen kuin ajelimme meidän
B&B:lle.
| Healy's Pass |
| Ladies' View |
| Torc- vesiputouksella |
Tähänkään majapaikkaan ei heti ekalla yrityksellä löydetty vaan ajoimme ensin risteyksen ohitse. Lopulta kuitenkin pääsimme onnellisesti maatilalle, jonka päärakennuksessa majapaikkamme odotti. Paikka oli hieno ja mukava ja siellä oli paljon kaikenlaisia eläimiä, joita kävimme sitten myöhemmin ihailemassa!
Pieni lepi ja virkistäytyminen ja sitten suuntasimme Killarneyn keskustaan syömään. Kolmas kerta toden sanoo, kyseinen ravintola on ihan huippu! Ruoka on hyvää, palvelu hienoa eikä hintakaan päätä pakota! Tässäkin ravintolassa vierähti helposti jokunen tovi ja nauroimme ja nautimme toistemme seurasta oikein kunnolla! Tarjoilijammekin tuntui tulevan hyvälle tuulelle siitä, että meillä oli niin hauskaa. Tai sitten se oli sitä, että käytimme aika hyvin rahaa ;) Saimme myös kuulla, että sinä viikonloppuna pidettiin jotkut rallikisat. Ihmisiä oli aika paljon liikenteessä, ja kisat taisivatkin olla syy siihen. Illalla ennen nukkumaanmenoa kertoilimme kauhutarinoita ja pelasimme korttia ja hyi kun säikähdin, kun oveen koputettiin keskellä meidän tarinoita!! Isäntäväestä joku kävi sanomassa meille, että meidän tulee olla hiljempaa, joku kanssayöpyjä oli valittanut, kun pidimme niin kovaa ääntä.. Ei millään voi pitää paikkaansa! :D Noh, laskimme volyymitasoa.
Aamiaisen jälkeen kävimme tosiaan ihastelemassa maatilan eläimiä, oli kanoja, lampaita, hevosia, koiranpentuja, poni, aasi, vuohia, pupuja, pari kesyä peuraa, possu, ankkoja, hanhia ja kalkkunoita, jopa kaksi emua ja wallabia! Melkoinen kotieläinpuisto!
Eläinten ihastelun ja kuvailun jälkeen suuntasimme taas Killarneyn keskustaan ostamaan minun kameraan paristoja ja katselemaan mitä muuta kaupungilla tapahtuu. Aurinko muisti meitä taas läsnäolollaan, mikä oli todella mahtava juttu! Otimme myös hevoskiesi sightseen- kierroksen kansallispuiston halki ja vierailimme Ross Castlella ja palasimme takaisin keskustaan. Kuljettajamme jopa jätti meidät suoraan meidän autolle. Tämän jälkeen sitten suuntasimmekin kohti Cliffs of Moheria ja Galwayta, jossa meillä oli hostelli varattuna.
Cliffs of Moherille ajelikin sitten jokusen hetken, ja käytimme jopa lauttaa kerran pienen lahdelman ylittämiseen. Käännyimme jossain kohdassa vähän väärään ja päädyimme pienemmille jyrkänteille, joita ihailimme jonkin aikaa ennen kuin jatkoimme taas matkaa. Vesi täällä on mielettömän kirkasta! Se oli kuin jostain tropiikista ainoana erona, että täällä vesi on jäätävää! Siitä huolimatta, jotkut hullut (irlantilaiset) ukot uiskentelivat onnessaan. Jossain välissä oli taas pakko pysähtyä soittamaan hostellille, että saammehan tulla vielä myöhään, koska olemme vasta nyt matkalla Cliffs of Moher:lle. Sieltä olisi vielä ainakin parin tunnin ajomatka Galwayhin. Saavuimme jyrkänteille hieman jo niin illansuussa, että se oli suljettu. Tai siis exhibition centre oli suljettu. Tämähän nyt ei niinkään ollut mikään huono juttu, koska ei tarvinnut maksaa sisään eikä ihmisiäkään juuri ollut muita paikalla. Tosiaan, tuli todettua, että näille nähtävyyksille ei pääse maksamatta. Jos haluaa jättää auton parkkipaikalle, on pakko ostaa lippu, joka maksaa n. 5e. Cliffs of Moherilla on korkeutta kutakuinkin 200m korkeimmalla kohdalla, joten pudotus on melkoinen! Nämä jyrkänteet ovat ikuisuuden vanhat! Kiertelimme tunnin verran ihailemassa maisemia, mutta sitten oli pakko jatkaa matkaa, koska tuuli joka puhalsi Atlantilta oli niin kylmä, emmekä halunneet ihan liian myöhään olla perillä Galwayssa. Kävin Cliffseillä myös Hannan kanssa viikkoa myöhemmin, koska olimme sopineet, että menemme katsomaan ne myös yhdessä. Ne oli ihan hienot myös auringonvalossa, suosittelen! ;)
| Kesätunnelmissa lauttaa odotellessa |
| Mini-cliffs |
| Real Cliffs! |
Kun saavuimme perille, harhailimme jälleen aikamme ja kahden soiton jälkeen löysimme kuin löysimmekin hostellin. Parkkipaikkaa haeskeltiin sitten myös tovi. Lopulta pääsimme kuitenkin perille, saimme kamamme huoneeseen ja sitten se olikin jo unta palloon! Pari iltasatu ristiseiskaa tuli pelattua hostellin keittiössä iltateen ääressä. Aamulla herättyämme keräsimme kamat ja jätimme laukut laukkusäilöön hostellille ja lähdimme kiertelemään kaupunkia. Ensimmäisenä suuntasimme aamiaiselle, sillä tässä hostellissa ei ollut aamiaistarjoilua. Sitten vähän matkamuistoshoppailua ja aamupäivätuoppi! Galway on kaunis ja vilkas pieni kaupunki, suosittelen kaikille sinne matkaa suunnitteleville! :) Itse ainakin olen vielä menossa takaisin. Joskus.
Ostostelun jälkeen olikin aika suunnata jo takaisin autolle ja aloittaa reissun viimeinen ajomatka takaisin Dubliniin. Kaikki tiet vievät Dubliniin, oli tämän reissun motto :P
Ajelimme jonkin aikaa maisemareittiä, mutta sitten loppumatka taittui moottoritietä pitkin, jotta meillä olisi aikaa vielä Dublinissakin. Galway ja Dublinhan ovat vastakaisilla laidoilla saarta, Dublin idässä ja Galway lännessä. Päästyämme perille pääkaupunkiin, saimme ajaa taas pari kierrosta ympyrää ennen kuin löysimme hostellille. Se oli melkolailla Temple Bar- alueen sydämessä, eli ihan mahtavalla paikalla! Kamat huoneeseen, hengähdystauko ja sitten taas nauttimaan ruokaa! Loppuilta kuluikin sitten mainiosti hyvän ruuan ja vielä paremman seuran ääressä! Kun ravintolapuoli meni kiinni, jatkoimme iltaa alakerran pubissa. Hämmästyksekseni huomasin, että illan live-esiintyjä oli sama setä, jota olen pari kertaa alkuvuodesta käynyt täällä Corkissa The Bailey:ssä kuuntelemassa!! Eli varmasti hyvää musiikkia tiedossa koko illan! Kun nämä pojat lopettivat, siirryimme vielä hostellin alakerrassa olevaan pubiin ihan aitoon Temple Bariin kuuntelemaan live- musiikkia. Nukkumaan mentiin sitten 2 aikaan ja vieraani joutuivat nousemaan 4 aikaan lähteäkseen lentokentälle. Itse jäin vielä nukkumaan ja vasta myöhemmin aamulla lähdin bussilla takaisin Corkiin. Kiitos mahtavasta reissusta, oli todella hienoa ja hauskaa!! <3
| The Temple Bar |
Lyhyen loman jälkeen olikin sitten aika palata taas arkeen ja kertaustunneille, sillä kokeet alkoivat viikko reissun jälkeen. Nyt nekin ovat ohitse. Vielä on jäljellä yksi projekti, jonka tuossa noin kuukausi sitten itselleni otin: huomenna on lukukauden viimeiset bileet BBQ:n merkeissä McCarthysissä. Kuka menee ja ottaa itselleen tällaisen nakin..? No minä tietenkin! Pienet noin 30 hengen pirskeet kasvoivat lähemmäs 80 hengen pirskeiksi. Enpä tienny viime kuussa mihin soppaan lusikkani heitän! :D Oli kyllä ihan hauska fiilis omistaa lähes 700 euroa käteisenä hetken aikaa 8)
Rahasta puheen ollen, tuli kivana yllätyksenä, että täällä ilmeisesti sähkö maksaa maltaita! Oikeasti! Maksoimme 250e electricity depositin ja meidän olisi kuulunut saada se takaisin. Ilmeisesti täällä sähkö on kuitenkin niiiiiin kallista, ettemme saa siitä mitään takaisin! Vähän keitti..! Olin meinaan laskenut ostavani sillä vielä vähän tuliaisia ensi viikolla... Ja eläväni kesäkuun.. Ammilla ja Essillä sähkölasku oli ollut 422e PER HENKILÖ tältä 4 kuukauden jaksolta! Ihan käsittämätöntä! Irlantilainen ystäväni Siobhan totesi, ettei voi pitää paikkaansa, heillä sähkölasku 2kk ajalta ei ole koskaan edes 100e.... Voisin siis suositella näille, että vaihtavat sähköyhtiötä! En haluaisi ajatella, että henkilökunta huijaa meitä tällä tavalla.. Olivat kuulemma mitanneet sen kolmeen kertaan ja luku oli oikea. Kun saavuimme tänne, meille sanottiin, ettemme saa missään nimessä koskea mihinkään nappuloihin, joten meillä on posottanut lattialämmitys koko kevään. Se napsahtaa päälle aina aamuyöstä muutamaksi tunniksi. Nyt kun kysyimme, miksi se koko deposit meni, talkkaritäti totesi, että olisihan sen lämmitysen voinut sammuttaa esim. käytävältä, eihän kukaan siellä asu... Mu**ku. No, ei nämä asunnot niin lämpöisiä ole, että olisi koko keväänä ollut sellainen tunne että paahtuisi... Ihan uskomatonta!
Mutta, tämä ei suinkaan ollut vielä viimeinen teksi vaan vielä on kerrottavana viimeisten yhteisten bileiden tapahtumat ja ensi viikon lomakuulumiset! Until then my friends!
