Kaksi viikkoa on jo vierähtänyt tänne saapumisesta, ja viikko kuulumisien kertomisesta, joten varautukaa piiiitkään tekstiin! :D Se on niin hämmentävää, miten nopeasti aika kuluu. Vaikka tunneilla ollessa se ei juurikaan haittaa, mutta.. Paikalliset opiskelijatoverimme tuntuvat olevan hyvin nuoria. Meteli tuntien alussa, ja välillä tunneillakin on korvia huumaavaa. Opiskelijat täällä ovat aloittaneet tämän koulun n. 16-18- vuotiaina riippuen siitä, minkä ikäisiä olivat aloittaessaan alakoulun. Jotkut aloittavat jo neljän vanhana, toiset vasta kuusivuotiaina eli suomalaisiin verrattuna ihan vauvoina, mikä sitten myöhemmin näkyykin.. Tämä tuntuu toisin sanoen olevan enemmän amis kuin yliopisto. Ja jotkut olivatkin ihan ymmällään, kun kerroimme olevamme "universitystä". Mitään mullistavaa ei ole viimeisen viikon aikana tapahtunut. Lukujärjestykset alkavat olla ojennuksessa ja kurssit valittu. Kuluvan kevään tulen opiskelemaan seuraavia: Management Principles, Hospitality Property Management, Sociology&Psychology in Tourism, Air&Cruise Line Operations, Tourism Marketing ja vielä englantia. Oletettavasti melko helppo tapa tienata muutama opintopiste.. Miksi tehdä ajasta täällä liian vaikeaa ja kuluttaa päivät vain opisekelemalla? Ihan mielenkiintoisilta vaikuttavat, ja tosiaan luennot kestävät noin 45 minuuttia (alkavat aina vähintään 10 min myöhässä) ja niitä on neljä kertaa viikossa. Tällä hetkellä minulla on koulua 20h viikossa.
Arkipäivät ovat kuluneet koulussa. Viime viikolla olisi tullut ennätys "joka ilta ulkona". Pari iltaa paikallisessa McCarty's:ssa, yhtenä iltana irlantilaisen hepun kemuissa, sitten oli kauden eka virallinen "PubCrawl" torstaina ja perjantaina Erasmus- pippalot keskustassa. Torstai jäi väliin, ja perjantain pirskeet eivät olleet ihan mitä oli luvattu. Niissä oli ideana maalata naamaansa, ja muita ruumiinosia, sellaisilla neonväreillä, jotka sitten loistavat pimeässä niinkuin laivoilta saatavat rannerenkaat. Väriä kaikilla oli kyllä naamassa, mutta ne valot, jotka olisivat saaneet porukan loistamaan eivät kuulemma olleet edes päällä koko iltana. "Kuulemma" on siksi, että itse olin parin kaverin kanssa alakerrassa fiilistelemässä live- esiintyjää, joka veti tosi hyvän setin! Saatiin Lauran kanssa jopa kiittelyt siitä, että meillä oli hyvä meininki :) ajan kuluessa tanssilattia esiintyjän edessä alkoi täyttyä enemmänkin. Kävin kerran yläkerrassa katsastamassa mikä meno. Se oli ihan tupaten täynnä!! Paloturvallisuudesta ei varmaankaan ole ollut puhetta henkilökunnan kesken.. Ei ollut ihan paikka minun makuuni, koska se oli niin täynnä, mutta musiikki oli melko hyvää, joten voisin nähdä itseni siellä joskus. Paikka, The Bailey, oli muutenkin tosi kivan oloinen! Eikä 3 Bulmers- tuoppia 10€ ole paha tarjous ;)

Paikat menevät täällä perjantaisin ja lauantaisinkin jo ilmeisesti kello 02:00 kiinni, mutta kai niitä myöhempäänkin auki olevia paikkoja on. Ei vaan olla vielä kokeiltu.. Viimeinen bussi lähtee vartin yli yksitoista, mutta taksimatkat eivät ole todellakaan pahanhintaisia täällä, porukalla kun menisi tulee matkan hinnaksi 3-4e mieheen. Kyseistä palvelua ei paljonkaan ole tullut käytettyä. Vielä. Bussimatkat maksavat yhteen suuntaan 1,70 eli täällä on tullut kruisailtua bussilla aika paljon. Kyllähän tuostakin kertyy ihan hyvä summa, mutta onhan se nyt melkein puolet halvempaa kuin Lahdessa tai Hämeenlinnassa!
Viikonloppu meni rennoissa merkeissä ja suurimmaksi osin kämppiksen seurassa. Lauantai vaan istuttiin olohuoneessa juttelemassa. Sängystähän nousin vasta puolenpäivän jälkeen.. Kun sade iltapäivällä lakkasi, lampsimme viereiselle huoltoasemalle ostamaan tuoremehua ja leffamättöä, ja ilta kuluikin sitten katsomalla pari leffaa tietokoneeltani. Sunnuntaina suunnattiin "läheiseen" kauppakeskukseen. Sinne kävelee noin 30-45 minuuttia riippuen tahdista jne. Tarkoituksena oli shoppailla minulle urheiluvaatteita, sillä päätin alkaa reippailla ja aloitin Zumban ja jooga. Mä tulen olemaan niin kuollut.. Sain tarvitsemai tuotteet ja jäimme lounaalle yhteen kahvilaan ja otimme hampurilaisateriat Hannan kanssa. Voin kyllä sanoa, ettette enää ikinä kuule minun valittavan Hesburgerin kovista hinnoista (ellei ne nyt nosta ihan älyttömiin summiin niitä)! Tämä ateria ei kyllä todellakaan ollut hintansa arvoinen :D Loppusunnuntai menikin sitten rentoillessa ja löhöillessä. Olen täällä ollessani alkanut katsoa erästä vanhaa sarjaa, Hotel Babylonia. Olen.. tallentanut sen koneelleni viime syksynä. Ihan huippu sarja, suosittelen!

Eilen sitten oli odotettu ja pelätty eka Zumba- tunti. Huoh, melkosta oli! Koska en ole mikään varsinainen atleetti, se otti aika koville :D Mutta tein sen! Jaksoin koko tunnin! Note to self: puoli litraa vettä ei riitä.. Zumban päälle mentiin vielä porukalla ratsastamaan. Oli ihan kivaa olla heposen selässä pitkästä aikaa. Hevoset tosin kulkivat toistensa perässä tehden sen mitä edelläolija teki eli itse ei oikeastaan päässyt ohjaamaan. Se oli sinänsä turhauttavaa, koska osaan ratsastaa, vaikkakin olen tullut hieman araksi ja epävarmaksi hevosten läheisyydessä. Mukana oli myös kolme uutta kaveria, kaikki poikia. Yksi heistä, saksalainen, oli ratsastanut aiemminkin ja meni tosi hyvin! Kaksi muuta, tahitilainen ja ranskalainen eivät olleet aiemmin ollut hevosen selässä ja Pierre ilmeisesti pelkäsi hevosia jonkin verran. Mutta kaikesta päätellen heillä oli tosi hauskaa, mikä oli huippujuttu! Itselläni ovat selkä ja jalat tällä hetkellä melko jumissa, joten en tiedä onko se jooga tänään hyvä vai huono juttu :D
Koulupäivät täällä alkavat klo 9. Eivät koskaan aiemmin, mutta saattavat sitten kestää iltakymmeneen asti.. Menimme tavalliseen tapaamme koululle yhdeksäksi ja ovella saimme kuulla, että tunti on peruttu samoin kuin kaikki ko. opettajan tunnit. Tämähän tarkoitti sitä, että kaikki tunnit tältä päivältä yhtä lukuunottamatta oli peruttu. Vapaapäivä! Ainoa tunti olisi siis 10-11. Menimme yhteen koulun kahviloista kuluttamaan aikaa. Kun olimme kävelemässä tunnille, opettaja käveli vastaan ja ilmoitti, että sekin tunti on peruttu. Jos tämän olisi tiennyt, en olisi herännyt tänä aamuna :D Emme ole vielä virallisesti rekisteröityneet kursseille, joten meille ei tule ryhmäsähköposteja ym, joten saamme tietää asioista vasta paikanpäällä.
Tämä yllättävä vapaapäivä tulisi kai käyttää nyt hyödyllisesti, kuten siivoamalla mutta voi olla, että menen ottamaan pienet päiväunet...
Viikonlopuksi ei ole vielä mitään suurempia suunnitelmia. Huomenna olisi tarkoitus pitää pizza- ilta Hannan ja irlantilaisen kämppiksen kanssa, koska hän lähtee aina viikonlopuksi kotiin. Maanantaina olisi tarjolla retki Newgrange:en. Hintaa retkelle tulee 3e + oma lounas. Ei paha siihen nähden, että paikka on vähän Dublinista pohjoiseen. Kyseessä on hautakumpu, joka on rakennettu 3200 eaa eli se on vanhempi kuin Stonehenge tai pyramidit, ja on yksi Irlannin suosituimmista nähtävyyksistä, tälleen lyhyesti kerrottuna.
 |
| Newgrange | |
En ole nyt viime aikoina ottanut juurikaan valokuvia (kaikki tämän tekstin kuvat ovat netistä), mutta ehkä maanantaina asiaan tulee muutos, kun matkaamme bussilla lähes koko maan halki. Valitettavasti bussi tulee olemaan täynnä ehkä niitä kovaäänisimpiä opiskelijoita, joten sen hinnan joudumme kuitenkin retkestä maksamaan.. Oletuksena on jo siis, että reissu tulee olemaan kuin yläastelaisten luokkaretki, mutta toivon olevani väärässä. Toivotaan, että ainakin olisi hyvä sää! Viime päivät ovat olleet vaihtelevat. Lämmintä on ollut, mutta tuuli on tuntunut hyytävältä. Tänään taas sataa vettä kaatamalla, mutta muuten tämän kahden viikon aikana suurin osa päivistä on ollut ainakin osittain poutaisia, ja auringostakin olemme saaneet nauttia. Muutamat puut ovat jo kukassa ja narsisseja ja ehkä kevätesikoita on istutettu pihoihin. Hauskaa helmikuuta!