Touko- ja kesäkuu ovat menneet aivan siivillä! Täällä on ollut helteistä ja aurinkoista koko kesäkuun, mikä on kuulemma ensimmäinen kerta 40 vuoteen! Irlanti kokee melkoisia sääilmiöitä: marraskuussa oli hurrikaani, maaliskussa oli lumimyrsky ja nyt hellejakso.
Sääilmiöstä on siis tullut otettua kaikki irti. Kun hellejakso alkoi, minäpä päätin vihdoin suunnata tekemään ensimmäisen päiväretkeni pyörällä. Ja koska ei voi aloittaa kevyesti, päätin heti pyöräillä 13km vuorten ylitse toiselle puolelle, tehdä 13km vaelluslenkin ja sen jälkeen pyöräillä 16km takaisin kotiin kiertotietä, koska ei pystynyt enää menemään aivan suoraan vuorten yli. Täytyy sanoa, että sitä oli kyllä melkoisen väsynyt mutta järkyttävän onnellinen sen retken päätyttyä. Ja täynnä energiaa! Upeat maisemat, auringonpaiste ja lämpö, hiki iholla, eväät repussa ja vapaus tehdä koko reissu tai vain osa. Tuli kyllä niin voimaantunut olo sen jälkeen! Ja vaikka luulin, että olisin aivan poikki seuraavana päivänä ja että joka paikkaan olisi sattunut, niin valehtelematta ei kyllä oikeastaan tuntunut missään! Ja tästä olin äärimmäisen yllättynyt. Siitä huolimatta tarjosin itselleni palkkioksi hieronnan Day Spassa.![]() |
| Slieve Mish- vuorten keskeltä ennen matkaa alas |
![]() |
| Vanha hautausmaa kävelyreitin varrella. |
![]() |
| Keel Walk:in asukkaita |
![]() |
| Taru! Lähes 16 vuotta ystäviä <3 |
![]() |
| Ha'Penny Bridge Dublinissa |
Tässä kesäkuussa on tullut hyödynnettyä kirjastoa täällä Traleessa. Olen lukenut kirjoja, jotka jo on joskus tullut luettua, mutta myös uusia tarinoita. Toki kirjailija on tähän mennessä aina ollut sama, luottoviihdyttäjä jo 15vuoden ajan: Nora Roberts. Mikäs sen mukavampaa aurinkoisina hellepäivinä kuin lukea vähän murhilla tai mystisillä seikkailuilla terästettyä romantiikkaa!
Dublinin reissun jälkeen pidin vähän hiljaiseloa retkistä, vaikka suunnitelmia pyöri päässä jatkuvasti. Yksi lukemistani kirjoista sai minut jopa haaveilemaan retkestä Corfulle. Helteiset päivät, meri ja tuulenvire, lämpöiset illat tähtitaivaineen... toimisi. No, ei ehkä tänä vuonna mutta kenties joskus.
Vaikka hellettä piisaa ja syksy tuntuu kaukaiselta ajatukselta, niin on se pyörinyt mielessä jo keväästä asti. Hirvittää nimittäin ajatella ilmojen viilenemistä, mikä tuo myös tämän kämpän viilenemisen. Vaikka tämä +28 astetta makuuhuoneessa on parempi kuin sen +13 niin on se vähän liikaa.. eli olen myös pitänyt silmällä uusia vapautuvia asuntoja. Vuokrasopimukseni päättyy elokuussa, jolloin se on uusittava jälleen kuudeksi kuukaudeksi, jollen sitten muuta muualle. Mielelläni muuttaisin muualle, mutta mitään oikein houkuttelevaa ei ole vielä tullut. Yksi asunto olisi ollut täydellinen! Se oli alueella, josta olen haaveillut koko kevään, ja kävinkin katsomassa sitä. Upea! Ainoa ongelma oli vähän saamaton kämppis, joka huolehti vuokraamisesta ja näytöistä. Kaikesta päätellen kämppä on vuokrattu, mutta ei minulle. Jätkästä ei saanut kunnolla irti informaatiota, eikä myöskään vastauksia viesteihin. Ehkä ihan hyvä näin, voi olla että olisi ollut hiuksiarepivää asua kyseisen ihmisen kanssa.
Jännittäessäni - ja turhautuessani- asuntoa, päätin lähteä liikkeelle saadakseni ajatukset muualle. Niinpä hyppäsin urhoollisen ratsuni Freedomin selkään ja poljin 13km Glanageentyn virkistysalueelle, missä urheasti vaelsin 9km ylös rinnettä, alas laaksoon ja taas ylös toiselle puolelle ja jälleen alas lähtöpisteeseen. Korkeimmillaan oltiin 273m merenpinnan yläpuolella. Glanageenty oli huikea!
Sen sanotaan olevan mysteerien, myyttien ja kansanperinteen aluetta, eikä suotta. Paikassa oli hämmentävää ja ihastuttavaa imua, joka kutsui vaeltamaan aina vain edemmäs. Tunsin oloni voimakkaaksi, itsevarmaksi ja onnelliseksi. Tunsin outoa yhteyttä alueeseen, mikä tietysti sai oloni tuntumaan hölmöltä varsinkin, kun mutkan takaa tupsahti niityllinen lehmiä, mikä muistutti että alueella asuu ihan tavallisia ihmisiä. Mutta kokemus oli ehdottomasti kaiken kiipeämisen ja hikoilun arvoista. Olisin voinut tuijottaa edessäni avautuvaa maisemaa Kerryn vuoristoihin ties kuinka kauan, henkeäsalpaavaa! Varsinkin henkilölle, joka on kasvanut peltojen ja metsien ja kaupunkien keskellä ja nähnyt tuntureitakin vain muutaman kerran elämässään. Sanat eivät vain riitä kertomaan sitä tunnetta, joka nousi tajutessani, että tämä on minun kotini tällä hetkellä. En tiedä, voisinko enää vaihtaa sitä maisemaa ja mahdollisuutta toiseen.
Sen sanotaan olevan mysteerien, myyttien ja kansanperinteen aluetta, eikä suotta. Paikassa oli hämmentävää ja ihastuttavaa imua, joka kutsui vaeltamaan aina vain edemmäs. Tunsin oloni voimakkaaksi, itsevarmaksi ja onnelliseksi. Tunsin outoa yhteyttä alueeseen, mikä tietysti sai oloni tuntumaan hölmöltä varsinkin, kun mutkan takaa tupsahti niityllinen lehmiä, mikä muistutti että alueella asuu ihan tavallisia ihmisiä. Mutta kokemus oli ehdottomasti kaiken kiipeämisen ja hikoilun arvoista. Olisin voinut tuijottaa edessäni avautuvaa maisemaa Kerryn vuoristoihin ties kuinka kauan, henkeäsalpaavaa! Varsinkin henkilölle, joka on kasvanut peltojen ja metsien ja kaupunkien keskellä ja nähnyt tuntureitakin vain muutaman kerran elämässään. Sanat eivät vain riitä kertomaan sitä tunnetta, joka nousi tajutessani, että tämä on minun kotini tällä hetkellä. En tiedä, voisinko enää vaihtaa sitä maisemaa ja mahdollisuutta toiseen.
Ehkä Glanageentyn mystinen tunnelma johtui juhannuksesta, sillä oli juhannuspäivä, kun retkeilin siellä. Juhannus noin muuten meni aika hissukseen. Olin kyllä vapaalla, mutta lähinna nautin säästä ja kirjoistani. Taisinpa tehdä hyvää ruokaa ja juoda vähän viiniä. Päivän päätteeksi kävelin lahden rantaan katsomaan, kuinka keskikesän aurinko laski. Ja komeastihan se laski.![]() |
| Blennerville |
Kaikkien noiden ihanien retkien jälkeen tein myös yhden vähän vähemmän ihanan retken paikalliseen ensiapuun tässä kuluvalla viikolla. Onnistuin töissä kippaamaan kulhollisen kuumaa keittoa suoraan kädelleni polttaen ranteen ja kämmenen. Tähän mennessä tämä taitaa olla ensimmäinen vakavampi vahinko, joka minulle on töissä tapahtunut. Ja nyt tarkoitan koko 10 vuotena, jonka olen työelämässä ollut. Enkä muista kyllä milloin olisin moista kipua tuntenut. Tatuoinnit sattuvat, mutta se on aivan eri asia, koska kipu lakkaa, kun neula nousee ihosta. Mutta tämä.. jösses!| Tällä retkellä oli täysikuu |
Kivuliasta hommaa tämä palovammailu. En voi suositella.
Kätöseni epämukavuudesta huolimatta en suostunut jäämään sisätiloihin vaan päätin vihdoinkin tänään suorittaa retken, jota olen odottanut pitkään: hyppäsin bussiin ja suuntasin Dingleen!
Meedioista puheen ollen! Käväisin yhden puheilla, mikäs sen hauskempaa kuin tunnelmallinen pikkukylä ja aito irlantilainen meedio!Siitä huolimatta, että tingin hinnan 50 eurosta 15 euroon enkä siis saanut yhtä kattavaa luentaa, täti kertoi aika jännittäviä asioita. Taidan kyllä pitää ne omana tietonani.
Siinä tämänhetkiset retket ja kuulumiset. Työrintamalla menee tasaisesti, kesä on ollut kiireinen ja kiireisemmäksi muuttuu. Eipä siitä oikein osaa sanoa muuta kuin että pidän siitä. Töissä siis sujuu hyvin, retkipäivät tuottavat iloa ja sisältöä elämään. Sosiaalinen elämä on vielä melkoisen vähäistä, ja tämän päiväinen retkeni sai minut melankoliseksi, koska olisihan se nyt ihanaa, että ympärillä olisi niitä omia ihmisiä ja oma sosiaalinen verkosto. Onneksi on sosiaalinen media.
![]() |
| Bubbles |
Näihin kuviin ja tunnelmiin!























