No huh huh.. Melkoista on ollut tämä kulunut viikko. Muuttaminen alkoi viime keskiviikkona (18.1.), kun huonekalut ja kirja- sekä astialaatikot ym. roudattiin yhteisvoimin iskän ja muutaman kaverin kanssa vuokravarastoon. Seuraava päivä kului suurin piirtein samoissa merkeissä viimesten roinien pakkauksessa ja loppusiivouksessa äitin avustuksella. Perjantai olikin sitten avainten luovutuspäivä, jolloin Siru tuli auttamaan ihanihan viimeisissä pakkauksissa ja siivouksissa. Pääosin stressiä tuotti vaatteiden määrä ja sijoittelu.. Se kärsineen näköinen viherkasvi (joka paljastui nukkatyräkiksi btw) sai kokea elämänsä seikkailun. Se matkusti sylissäni koko matkan vuokravarastolle ja sitten takapenkillä Hämeenlinnaan, jonne se sitten unohtui äitin huostaan. Nyt sille yritetään saada uutta elämää aikaiseksi.
Lauantai olikin odotettu läksäripäivä! Kiitos kaikille läsnäolijoille, oli ihanaa juhlia teidän kanssa pitkästä aikaa! Ja kiitos ihanista lahjoista! Illan aikana ainakin juhlakalulta pääsi kyynel jos toinenkin. Niille, jotka eivät päässeet paikalle kuulemaan, tahdon paljastaa kyynelten syyn. Tutut laululintuset esittivät oman versionsa Elämän sain soimaan-biisistä. Näin se menee:
Elämä niin maistuu
Irlanti siis kutsuu
Hillan juttuja niin tullaan kaipaan
1.Huolet kun alkaa vuorta muistuttaa, alkaa se Hiltsu silloin pakkaa. Pakaten huolta voit sä helpottaa, oot kohteessa aina, se on varmaa. Laulun pistän soimaan..
"
Ystävistä sykkeen sä suoniisi saat
Tilaan vie ne melkein sut mahdottomaan
Viinipullon juonut kun oot pyörii pää
Elo meillä silloinkin on hauskaa
Irlanti se kutsuu hilbeä vaan
Pienet vihreet miehet saat vainoamaan
Muista meitä, mukavaa matkaa
"
Elämä niin maistuu..
2.Kyytiä vanhat kuviot nuo saa
kun Suomen huudit on niin harmaat
Ikävää tahdomme näin helpottaa
kohta jo lähdet se on varmaa. laulun pistän soimaan..
"
Ystävistä..
...pienet vihreet miehet saat vainoamaan
JUMALA MIELESSÄ, HOUSUT JALASSA"
Elämä niin maistuu
Irlanti siis kutsuu
Tissejä niin tullaan kaipaan!
Juhlat päättyivät omalta osaltani n. klo 03:45, ja sunnuntai aamu alkoi klo 9:00, kun oli aika lähteä siivoamaan juhlapaikkaa Sirun ja Markuksen kanssa. Paljon siellä ei siivottavaa ollut, sillä tehokkaat ystäväni olivat laittaneet paikan kuntoon jo illalla. Se kävi niin äkkiä, etten oikein tajunnut mitä tapahtui! Kiitos siitä teille <3
Maanantai aamuna lähdettiin äitin kanssa kaupungille metsästämään Visa- korttia, joka saapui vasta tiistaina, käytiin apteekissa, toisessa pankissa ja otettiin vakuutus viimein. Sen kanssa olikin sitten kuumia tunteita ja kylmää hikeä. Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin. Olen vakuutettu. Illalla juotiin sitten etukäteissynttärikakkukahvit äitin ja Elmon kanssa.
Tiistai, eli mun synttäripäivä meni myös viimeisten asioiden hoitamisessa ja paniikinomaisessa pakkaamisessa. Mutta vasta sen jälkeen, kun oltiin käyty Hällässä synttäripizzalla ja Voudissa, anteeksi Public Cornerissa jälkkärillä. En uskonut, nukkuvani yöllä, sen verran kyllä jännitti ja hirvittikin. Voisin jopa sanoa, että oli melkein fyysisesti paha olo, kun ei osannu yhtään kuvitella, millainen seuraavasta päivästä tai loppuviikosta tulisi. Sitä vaan keskittyi jokaiseen liikkeeseen ja siihen pakkaamiseen, eikä ajatellut aamua lainkaan. Viimeiset kaksi päivää menikin tuttuihin asioihin huomion kiinnittämisessä; vuoteen sijaus sohvalle ja taas pois, kotiin tuleminen ja avainten hyllylle laitto. Kaikkiin sellaisin asioihin, jota ei tule ihan hetkeen taas tekemään. Hullua ja sentimentaalista ehkä, mutta niin vain kävi. Ja kyllä se aamu sitten koitti, kahden ja puolen tunnin unien jälkeen.
Matkustuspäivä oli kokemus! Kaikki vaatteiden ja tavaroiden pakkaaminen oli aiheuttanut melkoista painetta ja kamoja siirrettiin laukusta toiseen ja takasin ja jätettiin pois ja otettiin taas mukaan. Lopuksi uskoin löytäneeni tasapainon laukkujen välillä. Ja arvatkaa mitä, kaikki turhaan! Olin katsonut lentoyhtiön väärin ja jouduin joka tapauksessa heittämään molemmat laukut ruumaan. Check-in täti kyllä sanoi, että voisin siirtää osan niistä käsimatkatavaroista isoon laukkuun, mutta olin onnistunut lukitsemaan sen niin, etten saanut enää auki, mikä sekin oli kyllä vain väärinkäsitys. Hätäilyn ja tietämättömyyden yhtälö. Noh, jouduin maksamaan 40e siitä lisälaukusta! Olin luullut, että lennetään British Airways: llä, mutta se olikin Finnairin kone, ja matkatavaroiden painorajoituksethan ovat täysin erit. Ne teki jonkin sortin yhteistyötä.. Voitteko kuvitella ketään muuta, jolla voi käydä näin? :D Noh, mielestäni se oli melkein hauskaa ja suunnittelin jo sekunnin kokeilevani uutuuttaan kiiltävää Visaani.. En sitä iskä kuitenkaan tehnyt! Ei siis kovin lupaava alku. Sukkahousutkin olivat menneet rikki..
Lento Lontooseen lähti myöhässä, sillä pakkaamisessa kesti (se oli se mun lisälaukku kuitenkin) ja sen jälkeen piti vielä rapsutella lumet ja jäät pois koneen pinnalta niin kuin kunnon ajoneuvosta ikään. Aikaa saatiin onneksi kiinni, mutta Heathrow:lla oli ruuhkaa, joten laskeutuminen tapahtui kuitenkin myöhässä. Lontoossa mentiin sellaisista turvatarkastuksista, joista kuningattaren tulisi olla ylpeä! Kentällä vierähti jokunen tunti kierrellen, jumittaen, syöden ja säkkipilliä kuunnellen. Loputtomalta tuntuneen odottelun jälkeen päästiin Aer Lingusin portille. Lento Corkiin lähti myöhässä.
Pääsimme kuitenkin perille, ja Irlanti toivotti meidät tervetulleiksi vihreydellään ja asiaankuuluvasti- kaatosateella. Kun kone oli laskeutunut tiedostaminen siitä, että oikeasti olemme täällä nosti päätään. Ei sitä kyllä silloinkaan meinannut uskoa todeksi! Koska ihmiset ovat hätähousuja, kaikkien oli tietysti päästävä heti ulos, ja koneen käytävä täyttyi pian seiskoskelevista ja tavaroitaan nostelevista ihmisistä. Meidän rivillämme istui kuitenkin todellinen herrasmies, joka noustuaan seisomaan ja jonottamaan jäi blokkaamaan takaa tulevat, jotta minä ja Ammi pääsimme ottamaan omat tavaramme ja takkimme. Setä jopa ojensi minulle minun laukkuni. Herrasmieheys kunniaan!! Kentältä ulos päästyämme hyppäsimme taksiin, ja huristelimme kohti asuntolaa. Siinä matkalla maisemia katsellessani en voinut olla ajattelematta, että "kyllä, tänne sitä pitikin tulla!" ja hymy nousi väkisinkin huulille. Eikä vain sen takia, että taksimatka, joka maksoi n. 17€ olisi pituutensa puolesta maksanut kotona vähintäänkin 35€.
Asuntolassa meidät otti vastaan kolme ylitsepursuavan ystävällistä irlantilaista; Maeve, Liam ja toinenmiesjonkanimeäenmuista. Suomalaiselle tyypillinen epäluulo tietysti yritti herätä, mutta hautasin sen samantien. Liam on mitä avuliain ja herttaisin setä. Olimme ehkä ehtineet 20 minuuttia olla asuntolassa, kun meille oli esitelty paikat ja näytetty miten kaikki toimii ja Liam tarjoutui viemään meidät kauppaan ja takaisin, jos halusimme. Kyllä me halusimme! Vesisateessa kävely ei oikeastaan houkuttanut, vaikka olisikin tehnyt hyvää. Saimme 15-20 minuuttia aikaa tehdä ostoksemme, koska sedän piti olla takaisin jossain kokuksessa. Siinä ajassa sitten yritti keksiä mitä täksi illaksi ja huomisaamuksi tarvitsisi ja että mistä ne löytäisi. Oli muuten nopein kauppareissu ikinä! Pari oleellista asiaa, kuten vessapaperi jäi puuttumaan, joten meidän oli lähdettävä kuitenkin kävellen kauppaan. Siitä tuli noin tunnin mittainen iltalenkki. Kävelimme koulun ohi, vaikutti lupaavalta ja on n. 5minuutin kävelymatkan päässä. Ei kuulemma pitäisi koskaan myöstyä, tai ainakin se teoria on. Sade oli lakannut ja oli jo pimeä, mutta taivaanranta oli vielä vaalea- pilvet olivat hajoamassa ja tähdet alkoivat tulla esiin. Märkä maa ja ruoho tuoksuivat ja ilma oli raikas. Puussa lauloi jokin lintu, jota yleensä kuulee kotona vain kesäöisin- olisiko ollut satakieli. Tuli tunne, että huomenaamuna herään auringonpaisteeseen ja voin laittaa kesämekon päälle! Tunnetta voimisti se, että hölkkäilijät juoksivat shortseissa! Eikä niitä ollut vain yksi tai kaksi, vaan ihan reilusti yli 10! Ja nyt kuitenkin on vielä 25. tammikuuta!!!!! Ei siis todellakaan pysty vielä käsittämään kaikkea. Oli kuin olisi kevätiltana kävellyt ulkona. Ei tietoakaan puista, joiden oksat roikkuvat lumen painosta tai korkeista kinoksista. Ja tosiaan, matkalla lentokentältä asuntolaan näin nurmella tien varressa kasvavan krokuksia! Olen niitä niin paljon elämäni aikana nähnyt, että tunnistan ne kyllä, mutta saatoin erehtyäkin. Kuski kuitenkin paineli melkoista kyytiä ja vettäkin satoi.. Mutta tuskin kuitenkaan.
Nyt on tämä päivä kääntynyt jo reilusti iltaan. Essiä vielä odotellaan saapuvaksi. Asuntola on mukava, seinät ovat ihastuttavan keltaiset ja sisustus kodikas. Huoneeni kuitenkin on jäätävän kylmä! Ehkä teen asialle huomenna jotain, nyt voisin harkita pikkuhiljaa nukkumaanmenoa. Huomenna suuntaan keskustaan tapaamaan kirjeystävääni Siobhánia, hän lupasi näyttää minulle kaupunkia. Ostoslistalla ovat tällä hetkellä paksu kylpytakki ja henkarit. Ai niin, se saksalainen kämppis olikin muuttunut suomalaiseksi kämppikseksi. Sosiaalialan opiskelija myöskin LAMK:sta. On hvyin onnellinen meidän täälläolosta ja vice versa.
Kuvia ja lisää kuulumisia myöhemmin,
Hyvää yötä!