Toukokuu. Tasan kuukausi siitä, kun saavuin Pennyghaeliin.
Niin se aika vaan menee nopsaan. Tämä biisi on jotenki tämänhetkisen fiiliksen tunnusmusa!
| Siinä köllivät auringossa |
| Fingal's Cave |
Olin aikonut viettää koko päivän Ionalla, mutta Fionnphortin satamaan päästyäni keksin kuitenkin lähteä Staffa- retkelle. Se osoittautui hyväksi ratkaisuksi, vaikkakin kalliiksi. Ja jälkeenpäin sain kuulla, että olisin saanut sen ilmaiseksi, jos olisin sanonut, että työskentelen hotellissa. Noh, toisaalta se oli sijoitus yksityisyrittäjiin enkä niin kovasti rahaa täällä käytä. Venematka Staffan pienelle saarelle kesti n. 45 minuuttia. Oli melko tuulista ja jonkin verran pärskeitä lenteli veneen kannelle, ihan mahtavaa! :D Staffa on basalttisaari ja kuulemma useita miljoonia vuosia vanha. Siellä sijaitsee myös kuuluisan skotlantilaisen jättiäisen Fingalin luola. Saarella vietimme tunnin tutkimassa, minkä jälkeen lähdimme ajelemaan takaisin Fionnphortiin. Usea meistä kuitenkin jatkoi vielä Ionalle, ja samat tyypit heittivät meidän veneellä sinne, joten meidän ei tarvinnut erikseen maksaa lauttamatkaa. Saimme tai ainakin osa meistä sai myös lauttaa varten paluulipun, en tiedä oliko tavanomainen tapa vai yksittäinen kerta. Ihan sama oikeastaan, minä säästin 5 puntaa! :D
| "Luutnantti Lunni" |
Iona on pieni saari, jolla sijaitsee n. 200 asukasta. Se on
suosittu matkailukohde sekä pyhiinvaelluskohde, sillä siellä sijaitsee yksi
Länsi-Euroopan vanhimmista luostareista. Kyseisen toiminnan perusti St. Columba
500- luvulla ja siellä on aikanaan kirjoitettu Book of Kellsiä, joka tänä
päivänä löytyy Dublinista, Trinity Collegesta. Viikingit tosiaan aikanaan
ryöstivät luostarin ja murhasivat useita munkkeja ja tekivät mitä viikingit nyt
tekivätkään. Itse en vielä käynyt luostarissa, sillä minulla oli aikaa saarella
vain vajaa pari tuntia, joten en halunnut tuhlata sitä sisätiloissa.
Varsinkaan, kun en ole mikään kovin innokas museoihminen, mutta haluan
kuitenkin tutustua paikkaan rauhassa. Sisäänpääsy nimittäin maksaa :P
Luostarista voi lukea lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Iona_Abbey.
Loppupäivä sujuikin sitten melko rauhallisesti päivällisen ja työn merkeissä.
Viikonloppu oli ”Bank Holiday”- viikonloppu eli maanantai
oli pyhäpäivä. Ja sen näkyi joissain asioissa, ihmiset olivat
viikonloppulomilla ja Craignuren Spa oli kiireinen. Menimme sunnuntaina Paulin
kanssa taas uimaan mutta tällä kertaa ”uimahalli” oli aika täynnä, joten uimisesta
ei tullut oikein mitään. Kun sanon uimahalli, tarkoitan oikeasti hotellia,
jolla on yksi uima-allas :D Se sitten piti jakaa kymmenen muun kanssa ja
niistäkin puolet oli lapsia, joten pärskeitä ja mekkalaa oli ihan riittävästi..
Uinkin siis vain pari altaan mittaa ja karkasin saunaan :D Sunnuntai oli myös
Paulin syntymäpäivä, ja vaikka ollaan tunnettu vasta vähän aikaa, tuntui vähän
pahalta, kun ei ollut korttia tai lahjaa tai kakkua tai mitään mitä antaa! :D
Työvuoron jälkeen kilistimme kuitenkin Paulin kanssa hänen uuden ikävuotensa
kunniaksi.
| Iona Abbey |
Tänään sain vapaa-aamun, sillä eilinen ilta oli sen verran
hiljainen, että annoin Paulin mennä omaan huoneeseensa tekemään mitä lystäsi,
pärjäsin aika hyvin koko illan yksin. Tekemistä ei ollut kahdelle, mutta yksin
ei ehtinyt erityisemmin seisoskella. Hyvä niin. Oli ”myöhäinen” iltavuoro,
sillä viimeiset asiakkaat tulivat puoli yhdeksän aikaan. Koska annoin Paulille
rennon illan, hän teki aamuvuoron joten sain nousta, kun halusin. Koska en
halua kuitenkaan kyhjöttää huoneessani yksin koko ajan vaan olla osa porukkaa,
autoin aamiaisen loppumisen jälkeen ravintolan ja hotellin kuntoon
laittamisessa. On vaikeaa ajatella tätä työnä ja vaikka minulle maksetaankin
tekemästäni työstä, en voi vain seistä kädet taskuissa ”työajan” ulkopuolella,
kun muut touhuavat ympärillä. Joitain asioita ei vain voi mitata rahassa. Tulin
tänne tutustumaan ihmisiin, olemaan osa yhteisöä ja näkemään, millaista on
pyörittää pientä hotellia. Ansaitsen ylläpitoni ja toivottavasti rahaa jää
säästöön niin, että voin matkustella vähän sitten, kun tämä pesti päättyy. Ja
ehkä maksaa kotona uuden takuuvuokran :P
Pitikin jo aiemmin kommentoida noita ihania pötkylöitä. Harvoin luonnossa saa noin upeita kuvia hylkeistä(kö?). Luonto on siellä päin kyllä taianomaista.
VastaaPoistaMä täällä taistelen puolestani väsymystä vastaan. Suuomi pelaa jääkiekkoa, joten tässä sitä sitten odotellaan että kisakatsomosta tuo toinen kotiutuu. Mutta hei, täälläkin tuntuu jo keväältä! Silmujakin on alkanut ilmestyä puihin. Kohtahan on jo kesä!
Upeita maisemia kerrassaan! Kyllä siellä sielu lepää!! - Christa
VastaaPoista