lauantai 23. toukokuuta 2015

Vapaapäivä!

Hohoo! En uskonut, että se olisi vähään aikaan mahdollista, mutta kyllä! Minulla oli eilen vapaapäivä! No, ainakin iltaan asti, jolloin kuitenkin olin töissä normaalisti ravintolassa :D

Siitä tiedon saaminen tosin tulin sen verran nopsaan, etten oikein ehtinyt suunnitella mitään sen ihmeempiä, joten päätin mennä Joyn ehdotuksen mukaan ja käväistä tutkimassa Duartin Linnaa. Hyppäsin siis aamulla bussiin ja pyysin kuskia jättämään minut linnalle vievän tien risteykseen, josta kävelin n. 3km matkan linnalle. Vettäkään ei periaatteessa satanut, sellaista kastelevaa tihkua kyllä tuli jonkin aikaa, tuulen mukana..

Pääsin kuitenkin perille pitkälti kuivana. Linna on pienempi kuin miltä se mereltä käsin näyttää. Ja koska en ole museo-ihminen, 6 puntaa oli mielestäni melkoista ryöstöä, mutta ehkä se menee hyvään tarkoitukseen. Ehkä. En kysynyt.
Kiertelin siis linnassa ja sen ymäristössä amerikkalaisturrejen kanssa, ja suklaakakulla ja kahvilla linnan kahvilassa. Vapaapäivän kunniaksi, ja koska edessä olisi vielä vähintäänkin kaksinkertainen kävelymatka linnalta Craignureen. Tunnin vietettyäni linnan alueella suuntasin siis Craignureen. Olin varustanut itseni uimakamppeilla ja suuntasinkin "kylpylä"hotellille uimaan. Paikan päälle päästyäni altaassa oli pyörimässä pari muksua, joten päätin aloittaa saunassa rentoutumalla. Sieltä kun ulos tulin, ei altaassa ollut kuin yksi heppu, joka sekin lähti aika pian. Sain siis altaan täysin itselleni ja sain uida jonkin aikaa kaikessa rauhassa nauttien omasta ajasta. Sitten paikalle pyyhälsikin pari ihmis ttä lastensa kera, joten totesin, että on minun aikani poistua, ja meninkin istumaan ulkoporealtaaseen hetkeksi, minkä jälkeen suuntasin vielä uudestaan saunaan ja höyryhuoneeseen. Sitten aloinkin olla aika kypsää kauraa. Lähes 10km kävelyä, tennareissa, ja uinti päälle sai kyllä aikaan aika höpön fiiliksen. Hotellilta kävelin vielä puolisen kilometriä takaisin Craignureen.

Ensimmäiseksi suuntasin Spariin. Halusin täydentää omia ruokavarastojani; yogurttia, hedelmiä ym, mitä tänne ei tilata, joten olen päättänyt että ostan niitä, kun satun kaupan läheisyydessä olemaan. Sparin kassalla tapasin viimeinkin saaren toisen suomalaisen, josta minulle on kerrottu. Tunnistin aksentista, ettei ole ainakaan paikallinen, mutta en alkonut heti suoltamaan suomea ja kyselemään. Olinkin siis perussuomalaisen hienovarainen ja tarjosin maksaessani korttini niin, että hän pääsi lukemaan nimeni. Ovela suunnitelmani toimikin, ja hän kysyikin, että olenko suomalainen. Se oli eka kerta kun puhuin suomea tänne saapumiseni jälkeen, jos muutamia lauseita Obille ei lasketa.. Joka tapauksessa, hänkin oli kuullut minusta ja heidän oli tarkoitus tulla käymään hotellilla jonain päivänä. Ovat kuitenkin muuttamassa pian pois saarelta, jolloin jään ainoaksi edustamaan lajiani :D

Kaupan jälkeen kävin Sandran suosittelemassa kahvilassa istumassa ja juomassa kupin kahvia. Tämän jälkeen suuntasin paikalliselle kirppikselle kiertelemään ja tutkimaan. Valitettavasti minulla ei taida täällä löytyä käyttöä kultaisin paljettein koristelluille korkokengille... Vai? Kirppiksen jälkeen kello oli neljä, mikä tarkoitti sitä, että kestäisi vielä tunnin ennen kuin lautta olisi Craignuressa ja siitä vielä hetki ennen kuin bussi pääsisi lähtemään. Minulla oli kyllä paluulippu jo ostettuna, mutta parin punnan menetys ei olisi paha, jos pääsisin aiemmin kotiin. Päätin siis kokeilla liftausta! Olen aina halunnut liftata kyydin! No, eipä onnistunut... Ilmeisesti uskottavuuteni liftarina ei ollut tarpeeksi korkea, koska en ollut vaelluskengissä ja iso rinkka selässä vaan tennareissa ja kauppakassi sekä käsilaukku olalla :D plus se tuntui tyhmältä. Vartin ja noin puolen tusinan auton jälkeen päätin suosiolla suunnata Visitor Centeriin odottamaan kiltisti bussia.

Hotellilla olin noin 17:50, joten illallinen kiireellä napaan ja vaatteiden vaihto. Valmis olin puolessa tunnissa ja suuntasin työvuorooni, joka oli todella jees! Tuttuja asiakkaita, joiden kanssa höpötellä, moni viimeistä iltaa hotellissa, joten fiiliskin oli vähän sellainen. Työvuoron päätteeksi istahdin ulos patiolle nauttimaan illan hämärästä ja kupista kuumaa teetä yhdessä Chilly- kissan kanssa, joka hiipi ulos Paulin huoneesta ja jäi epäluuloisesti katselemaan minua. Erittäin hyvä päivä siis.

Tänään hotelli tyhjeni, toki tulee uusia asiakkaita myöhemmin päivällä, mutta huoneisiin ja mökkeihin oli tehtävä loppusiivoukset. En ole järisyttävän tehokasta ja taitavaa kuvaa itsestäni Joylle antanut huoneiden siivouksessa, mikä on sangen ärsyttävää! Inhoan tehdä virheitä, joten olen kireä kuin viulun kieli aina aamuvuoroissa, kun joudun työskentelemään huoneissa hänen kanssaan. Ja koska stressaan ja pelkään, että teen jotain väärin, keskittymiseni herpaantuu, mikä huomataan ja siitä tulee sanomista. No, ehkä tämä tästä, on vasta toukokuu... Toisaalta, on jo toukokuun loppupuoli.

Tänään Joy3 (kaupanpitäjä) ja miehensä Bryan pitävät grilli-illan. Minut on kutsuttu, mutta en tiedä yhtään pääsenkö... Siitä ehkä keskustellaan illallisella, jonka muuten kokkaan minä! Paras mennä laittamaan padat tulille! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti