keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Vain elämää

Toukokuu. Tasan kuukausi siitä, kun saavuin Pennyghaeliin. Niin se aika vaan menee nopsaan. Tämä biisi on jotenki tämänhetkisen fiiliksen tunnusmusa!


Siinä köllivät auringossa
Vappukin oli ja meni. Sitä ei oikeastaan huomannut täällä mitenkään, sillä täkäläiset eivät tosiaan juhli sitä. Tai ainakaan tällä Mullilla sitä ei juhlita, näin Paul minulle kertoi kun kysyin. Sama pätee juhannukseen. Too bad :D Vappuaatto valkeni aurinkoisena, ja koska meillä ei ollut asiakkaita hotellissa, ei tarvinnut tehdä aamiaisvuoroa, joten pystyin lähtemään heti 9:ltä bussilla kohti Fionnphortia, Ionaa ja Staffaa.
Fingal's Cave

Olin aikonut viettää koko päivän Ionalla, mutta Fionnphortin satamaan päästyäni keksin kuitenkin lähteä Staffa- retkelle. Se osoittautui hyväksi ratkaisuksi, vaikkakin kalliiksi. Ja jälkeenpäin sain kuulla, että olisin saanut sen ilmaiseksi, jos olisin sanonut, että työskentelen hotellissa. Noh, toisaalta se oli sijoitus yksityisyrittäjiin enkä niin kovasti rahaa täällä käytä. Venematka Staffan pienelle saarelle kesti n. 45 minuuttia. Oli melko tuulista ja jonkin verran pärskeitä lenteli veneen kannelle, ihan mahtavaa! :D Staffa on basalttisaari ja kuulemma useita miljoonia vuosia vanha. Siellä sijaitsee myös kuuluisan skotlantilaisen jättiäisen Fingalin luola. Saarella vietimme tunnin tutkimassa, minkä jälkeen lähdimme ajelemaan takaisin Fionnphortiin. Usea meistä kuitenkin jatkoi vielä Ionalle, ja samat tyypit heittivät meidän veneellä sinne, joten meidän ei tarvinnut erikseen maksaa lauttamatkaa. Saimme tai ainakin osa meistä sai myös lauttaa varten paluulipun, en tiedä oliko tavanomainen tapa vai yksittäinen kerta. Ihan sama oikeastaan, minä säästin 5 puntaa! :D
"Luutnantti Lunni"
Iona on pieni saari, jolla sijaitsee n. 200 asukasta. Se on suosittu matkailukohde sekä pyhiinvaelluskohde, sillä siellä sijaitsee yksi Länsi-Euroopan vanhimmista luostareista. Kyseisen toiminnan perusti St. Columba 500- luvulla ja siellä on aikanaan kirjoitettu Book of Kellsiä, joka tänä päivänä löytyy Dublinista, Trinity Collegesta. Viikingit tosiaan aikanaan ryöstivät luostarin ja murhasivat useita munkkeja ja tekivät mitä viikingit nyt tekivätkään. Itse en vielä käynyt luostarissa, sillä minulla oli aikaa saarella vain vajaa pari tuntia, joten en halunnut tuhlata sitä sisätiloissa. Varsinkaan, kun en ole mikään kovin innokas museoihminen, mutta haluan kuitenkin tutustua paikkaan rauhassa. Sisäänpääsy nimittäin maksaa :P Luostarista voi lukea lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Iona_Abbey. Loppupäivä sujuikin sitten melko rauhallisesti päivällisen ja työn merkeissä.

Viikonloppu oli ”Bank Holiday”- viikonloppu eli maanantai oli pyhäpäivä. Ja sen näkyi joissain asioissa, ihmiset olivat viikonloppulomilla ja Craignuren Spa oli kiireinen. Menimme sunnuntaina Paulin kanssa taas uimaan mutta tällä kertaa ”uimahalli” oli aika täynnä, joten uimisesta ei tullut oikein mitään. Kun sanon uimahalli, tarkoitan oikeasti hotellia, jolla on yksi uima-allas :D Se sitten piti jakaa kymmenen muun kanssa ja niistäkin puolet oli lapsia, joten pärskeitä ja mekkalaa oli ihan riittävästi.. Uinkin siis vain pari altaan mittaa ja karkasin saunaan :D Sunnuntai oli myös Paulin syntymäpäivä, ja vaikka ollaan tunnettu vasta vähän aikaa, tuntui vähän pahalta, kun ei ollut korttia tai lahjaa tai kakkua tai mitään mitä antaa! :D Työvuoron jälkeen kilistimme kuitenkin Paulin kanssa hänen uuden ikävuotensa kunniaksi.
Tämä alkuviikko on sujunut melko tavanomaiseen tapaan, ei mitään sen ihmeempiä ole tapahtunut. On alkanut muodostua tietynlainen rutiini elämään, mikä on ihan jees; aamulla ylös ja aamiaisvuoro, sitten ruokasalin siivoaminen, Joyn auttaminen jos hän tarvitsee apua, lenkki Obin kanssa, pööpöilyä päivälliseen asti riippuen siitä, millainen sää on, päivällinen yhdessä ja sitten iltavuoro, jonka jälkeen nukkumaan. Elämä on aika leppoisaa, vaikka töitä onkin lähestulkoon se 7 päivää viikossa. Ensimmäisen palkkanikin pitäisi tulla kohtapuoleen, en vain tiedä, miten se oikein maksetaan minulle. En ole antanut tilinumeroa, mutta en ole myöskään avannut tiliä täällä.. Sekki?
Iona Abbey

Tänään sain vapaa-aamun, sillä eilinen ilta oli sen verran hiljainen, että annoin Paulin mennä omaan huoneeseensa tekemään mitä lystäsi, pärjäsin aika hyvin koko illan yksin. Tekemistä ei ollut kahdelle, mutta yksin ei ehtinyt erityisemmin seisoskella. Hyvä niin. Oli ”myöhäinen” iltavuoro, sillä viimeiset asiakkaat tulivat puoli yhdeksän aikaan. Koska annoin Paulille rennon illan, hän teki aamuvuoron joten sain nousta, kun halusin. Koska en halua kuitenkaan kyhjöttää huoneessani yksin koko ajan vaan olla osa porukkaa, autoin aamiaisen loppumisen jälkeen ravintolan ja hotellin kuntoon laittamisessa. On vaikeaa ajatella tätä työnä ja vaikka minulle maksetaankin tekemästäni työstä, en voi vain seistä kädet taskuissa ”työajan” ulkopuolella, kun muut touhuavat ympärillä. Joitain asioita ei vain voi mitata rahassa. Tulin tänne tutustumaan ihmisiin, olemaan osa yhteisöä ja näkemään, millaista on pyörittää pientä hotellia. Ansaitsen ylläpitoni ja toivottavasti rahaa jää säästöön niin, että voin matkustella vähän sitten, kun tämä pesti päättyy. Ja ehkä maksaa kotona uuden takuuvuokran :P


Viikon kuluttua on taas Pennyghaelin kyläyhteisön järjestämät iltamat, BBQ- ilta tällä kertaa. Saa nähdä, ehdimmekö sinne tai päästääkö Joy minua ja Paulia sinne, sillä viime vuonna Paul taisi pikkkkkasen nauttia liikaa viskiä poikain kanssa :D noh, sattuuhan noita!

2 kommenttia:

  1. Pitikin jo aiemmin kommentoida noita ihania pötkylöitä. Harvoin luonnossa saa noin upeita kuvia hylkeistä(kö?). Luonto on siellä päin kyllä taianomaista.

    Mä täällä taistelen puolestani väsymystä vastaan. Suuomi pelaa jääkiekkoa, joten tässä sitä sitten odotellaan että kisakatsomosta tuo toinen kotiutuu. Mutta hei, täälläkin tuntuu jo keväältä! Silmujakin on alkanut ilmestyä puihin. Kohtahan on jo kesä!

    VastaaPoista
  2. Upeita maisemia kerrassaan! Kyllä siellä sielu lepää!! - Christa

    VastaaPoista