tiistai 20. maaliskuuta 2012

Vähän niin kuin Vappu

No huh huh, nyt on juhlittu St. Paddy:a jokunen päivä! Varsinainen juhlapäivähän on 17.3., ja se on aina vapaapäivä. Nyt se osui lauantaille, mikä tarkoitti että vielä sunnuntai ja maanantaikin juhlittiin! Ilmeisesti on niin, että jos juhlapäivä osuu viikonlopulle, seuraava maanantai on vapaa. Aina. Hyvä perinne mun mielestä, voitaisiin ottaa Suomeenkin. Monihan aloitti juhlimisen jo perjantaina. Me täällä Parchment Squarellakin juhlimme, sillä silloin oli Ammin synttärit. Olimme Lean ja Maria Paolan kanssa leiponeet salassa kakun ja perjantaiaamuna ennen kouluun menoa yllätimme Ammin isolla porukalla päästämällä itsemme Essin avainkortilla sisään ja laulamalla paljon onnea! Tietysti oli viisas idea jäädä kakun kanssa palohälyttimen alle, sillä kun Ammi puhalsi kynttilät sammuksiin, hälytin pärähti soimaan :D Mutta yllätys oli onnistunut! Koska suklaamaapähkinävoikakku oli melko hyvää, oli ihan pakko jättää aamun ensimmäinen tunti väliin.. Päivällä kiersin kaupunkia ristiinrastiin ja kävin muutamassa liikkeessä useammankin kerran etsiessäni St. Paddy roinaa ja vihreää päällepantavaa lauantaita varten. Voin sanoa, että olin melko tyytyväinen löytöihini ;) Ammin synttärijuhlat olivat illalla yhden ranskalaisen asunnossa, mutta itse en päässyt paikalle, sillä olin ostanut lipun UCC:n kuoron kevätkonserttiin. Oli muuten tosi hyvä konsertti!! Vierustoveri taisi katsella kummissaan, kun tein merkintöjä ohjelmalippuseen. Olisi nyt sitten kymmenkunta biisiehdotusta Norsuille! Konsertin jälkeen tuppauduin kuorolaisten mukaan jatkoille. Kaverini Siobhán siis laulaa kuorossa, joten uskalsin lähteä mukaan :D Noin puolen tunnin kuluttua Nichole ja hänen sulhasensa kavereineen saapuivat samaan pubiin ja jatkoin iltaa heidän kanssaan. Kävimme vielä tanssimassa Bailey:ssä ja kotiin lähdimme ennen sulkemisaikaa.

Odotettu lauantai koitti! Olimme Hannan kanssa päättäneet mennä jo viimeistään klo 12 keskustaan, jotta saamme hyvät paikat paraatin katsomista varten. Porukkaa lähti enenmmänkin samaan aikaan bussilla kaikilla enemmän tai vähemmän vihreää päällä. Minulla enemmän. Mutta nyt on ainakin hattu minun hattukokoelmaani! Minun oli tarkoitus laittaa nuo bokserit jalkaan, mutta koska niistä huomasi melko voimakkaasti, että ne olivat bokserit eivätkä shortsit, vaihdoin ne kullanbeigeihin shortseihin, jotka olin ostanut B- suunnitelmaksi. Tänä vuonna paraatin aiheena oli "kulta" viitaten kesän olympialaisiin, jotka vietetään Lontoossa. Asuni oli aika onnistunut, vaikka itse sanonkin.
Maalasimme poskiini myös Irlannin liput, mutta unohdin aina välillä, että ne olivat siellä, joten niitä tuli pyyhkäistyä aika ajoin, jonka jälkeen ne olivat hieman levinneet..
Olimme keskustassa jo reilusti ennen puoltapäivää, jolloin meille jäi aikaa kierrellä kaupunkia. Sää suosi meitä taivaallisesti!! Aurinko paistoi siniseltä taivaalta, pilviä oli jonkin verran mutta ne eivät vaikuttaneet sadepilviltä, ja säästyimmekin sateelta. Minulle tuli varsin vahvasti mieleen meidän vappu, sillä ilmassa oli juhlan tuntua ja ilma oli vahvasti kuin alkava toukokuu; ei vielä lehtiä, mutta aurinko jo lämmitti. Ihmiset kulkivat erilaiset vihreät tai viher-valko-oranssit koristukset yllään, ilmapallo myyjiä kulki kaduilla ja kaikkialla oli myyntipöytiä, joista sai ostaa hassuja hattuja, peruukkeja, sukkahousuja, ilmapalloja jne. The Grand Parade oli suljettu liikenteeltä ja katujen varsille oli pystytetty erilaisia kojuja, joissa oli myynnissä ruokaa, koristeita ja matkamuistoja. Eniten ehkä ruokaa; itsekin nautin kevään ensimmäisen irtojäätelön VIHREÄSTÄ jäätelötötteröstä :)
Parkkeerasimme hyvissä ajoin melko hyvälle paikalle, johon kerääntyi meikäläisiä enemmänkin. Oli ihan loistava paikka täytyy sanoa! Kuvia paraatista tuli otettua liki 800. Paraatissa näkyi sitten jos jonkinmoista kulkijaa. Lähes tulkoon jokainen ryhmittymä ja porukka liittyi jotenkin urheiluun, jälleen kerran johtuen olympialaisista. Myös eri maita oli edustettuna liittyen ehkä olympialaisiin myös. Paraati ei ollut mikään päätähuimaava, mutta mahtava kokemus, sillä ei meillä juurikaan ole tuollaisia paraateja. Tässä jokunen kuva:
Setä myy hattuja ja muuta krääsää

Ruokaa!

Irkkubändi

Suklaalähde


"Kiss my ass"

Meidän oma sessio, kiitos Séb ja Karel

Ihan oli miellyttävä ilma ;)





Paraatin jälkeen väki lähti valumaan kuka minnekin. Meidän porukka otti määränpääkseen kadun toisella puolella olevan pubin. Ilmeisesti tänään olisi myös Irlanti-Englanti rugby- ottelu.. Voitte vain kuvitella sitä määrää ihmisiä, joka muutenkin tuona päivänä oli pubeissa! Tämäkin paikka oli varsin täynnä, mutta saimme jonkin sortin seisomapaikan, johon ranskalaiset ystävämme olivat tyytyväisiä, sillä telkkarissa pyöri Ranska-Wales ottelu. Ajoitus ei olisi voinut olla parempi, sillä vartti sisäänmenon jälkeen alkoi sataa vettä kaatamalla! Vietimme leppoisasti aikaa kumoamalla muutaman tuopillisen, joiden jälkeen kävimme syömässä. Sieltä suuntasimme bussilla takaisin kotiin ottamaan huilia pariksi tunniksi, jonka jälkeen kokoonnuimme jälleen kaikki Essin ja Ammin luona. Istuimme siellä aikamme, jonka jälkeen tilasimme taksit ja painelimme kaupunkiin. Busseja ei enää illalla liikkunut. Yritimme ensin vakkaripaikkaan, The Baileyhyn, mutta paikka oli täynnä, joten emme päässeet sisään. Suuntasimme siis Old Oak- nimiseen kuppilaaan. Taisi olla virhe.. Sisään päästiin kyllä, 10cm kerrallaan. Paikka oli ihan tupaten täynnä!! Minua se ei juurikaan miellyttänyt, mutta jotenkin vain siellä tuli jokunen tunti vietettyä. En ottanut itse mitään, koska ihmiset tungeksivat ja tönivät ja juomat läikkyivät. Jos pudotti kolikkonsa, ne jäivät maahan sillä alas ei uskaltanut kyyksityä, kun pelkäsi tulevansa tallotuksi. Vaikka aloin tulla melko väsyneeksi ja hymyä oli aina välillä vaikea pitää kasvoilla, en halunnut lähteä yksi maksamaan taksia kotiin tai pilata muiden hauskuutta. Löysin itselleni jakkaran, jolla istuin kaikkien takit allani, jotteivat ne katoa, ja katselin kun muut tanssivat ja pitivät hauskaa. Se oli oikeastaan minulle riittävä määrä hauskuutta, sillä olin melko poikki jo edellisillan joraamisesta, joten launtaina ei tanssittanut, mutta fiilistelin kyllä musiikkia ja muiden hauskanpitoa. Baarista poistuimme noin tunti ennen sulkemisaikaa.

Sunnuntaina heräsin sitten kerrankin myöhään, kun oli vapaapäivä! Yleensä minulla on ollut tapana herätä viimeistään vartin yli 10, vaikka olisin mennyt nukkumaan vasta lähempänä kolmea aamuyöstä. Nyt nukuin onnellisesti yli puolenpäivän :) Äkkiä facebook auki ja tarkistamaan, josko joku lähtisi jonnekin. Aurinko oli korkealla ja mieleni teki lähteä katsomaan lauantain jälkimaininkeja. Aamiainen jäi väliin, kun tuli melko kiire heittää vaatteet niskaan ja lähteä kaupunkiin muutamien muiden kanssa. Oli muuten ihan loistava päivä! Ruoka- ja koristekojut olivat siirtyneet Patrick's Streetille ja kadun päähän oli pysytetty melko iso lava livemusiikkia varten. Ihastelimme kojuja ja kuuntelimme irlantilaista musiikkia auringonpaisteessa. Liikeellä olin suomalaisen Sakarin ja kourallisen ranskalaisia kanssa. Paikalla oli Erasmus- kaverit Romain ja Lucile sekä heidän kolme tuttuaan. Myöhemmin mukaan liittyi myös Maria Paola. Seisoskelimme aikamme kuuntelemassa, pojat söi jäätelöt ja itse join kahvin. Tästä lähdimmekin sitten pubiin :> Pubissa otimme parit ja kuuntelimme yli tunnin verran livenä soitettua lattarimusaa. Ihan mahtavaa! Monessa paikassa niin kaduilla kuin kapakoissakin soi live- musa. Kun olimme saaneet tarpeeksemme, vaihdoimme paikkaan, jossa pyöri jokin jalkapallopeli ja irlantilainen musiikki raikasi. Tällä kertaa ei tosin livenä. Sieltä poistuin käymään kotona syömässä Hannan kanssa ja ruuan jälkeen suuntasin takaisin keskustaan, jonne muut olivat jääneet. Ilta meni rattoisasti mitä parhaimmassa seurassa mitä parhainta musiikkia kuunnellessa!! Oli loistavaa olla Romainin ja Lucilen kanssa, sillä he ovat olleet täällä jo syksystä alkaen. Tuli kokeiltua uusia paikkoja. Tähän mennessä kapakka valikoimamme on rajoittunut lähinnä The Baileyhin. Viikonlopun aikana kävin kahdeksassa eri pubissa, kaikki hienoja paikkoja. Sunnuntai-illan viimeisessä oli livebändi nimeltä Celtic Fusio, muistaakseni. Setä soitti pyykkilautaa. Sellaista puusta ja metallista tehtyä ;) Sunnuntai oli muuten äitienpäivä täällä, joten onnea äiti!! :)

Maanantai meni sitten muuhun viikonloppuun verrattuna tylsissä merkeissä. Nousin johonkin aikaan ja nautin aamiaisen, istuin koneella ja kävin läpi lauantaina ottamat kuvat ja latasin facebookkiin, siivosin, kävin reilun tunnin lenkillä, kävin suihkussa, söin, istuin taas koneella katselemassa majoituspaikkoja, kun kaikki mun rakkaat sisarukset tulee toukokuun alussa käymään mun luona! <3 Katselin vielä leffan ja menin ajoissa nukkumaan.
Tänään on palattu arkeen, mutta enää on vain puolitoista viikkoa pääsiäislomaan ja silloin odottaa Belfast, Brysseli ja moni muu paikka!

6 kommenttia:

  1. Kuulostaa mahtavalta! :) Oli kivoja kuveja! Täällä vielä hyvästi lunta ja vähän on viiliä (muutama päivä sitten hurjat +5 astetta), niinkuin täällä pohojosessa haastamma. Mukava kun jaksat kirjoitella, aina kiva lukea mitä kaikkea se Hilsu siellä oikein on puuhaillut. ;) Terkkuja Raahesta!

    Toivoo: Jonna ja Pertsa <3

    VastaaPoista
  2. Täyttikö toi sun odotukset siitä millanen on St. Patrick's Day natiivien kesken? Varmasti mahtavaa olla osa sitä kaikkee hässäkkää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No natiivien ja natiivien..;D sunnuntai oli huikea! Mutta lauantailta olisin odottanut ehkä vähän enemmän.. enemmän whiskey in the jaria kuin rhiannaa, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Mutta toisaalta, olin odottanut, että mulla on iso joukko irlantilaisia ystäviä, jolloin tämäkin päivä olisi ollut ehkä erilainen. Mutta en voi kyllä valittaa seurasta!

      Poista
  3. Oot niin ihanan hillmainen tossa ekassa kuvassa <3 :)

    VastaaPoista
  4. Niimpä!! Ihana ja ihania kuvia Hillaseni :) Ikävä tulee taas ja aina vaan uudestaan <3

    VastaaPoista
  5. JOO, EI OLE VAPPU EIKÄ ÄITIENPÄIVÄ VIELÄ TÄÄLLÄPÄIN! KOKO YÖN TUISKUTTI UUTTA LUNTA EIKÄ LÄMPÖTILA OLE TÄNÄÄN NOUSSUT NOLLAA YLEMMÄS. AURINKO KYLLÄ PAISTAA.. VÄHÄN TUNTUIS, ETTÄ IRLANTILAISET ON EHKÄ HIUKAN SAMANLAISIA KUIN SUOMALAISET, ELI HITAASTI LÄMPIÄVIÄ MITÄ VIERAISIIN TULEE. MUTTA TEILLÄ ON MAHTAVA MONIKULTTUURINEN PORUKKA, VARMASTI UPEITA IHMISSUHTEITA SYNTYNYT JA NÄINKIN LYHYESSÄ AJASSA. VAROVASTI SITTEN SIELLÄ REISSUN PÄÄLLÄ! T. ÄITI

    VastaaPoista