torstai 16. helmikuuta 2012

Minne katosi päivät?

Hups, taas on vierähtänyt viikko.. Arki tuntuu solahtaneen uomaansa ja rutiinit ovat muodostuneet. Päivät kuluvat suurimmaksi osin koulussa ja kotona. Tänne on sopeutunut melko hyvin ja elämä on melko leppoisaa. Koulu täällä on koulu siinä missä muuallakin- melko väsyttävää. Ehkä rahtusen väsyttävämpää, sillä täällä ei oteta kannettavia mukaan niin, että voisi tuijotaa luennon ajan näyttö ja pelata facebook- pelejä. Täällä kirjoitetaan muistiinpanoja kynät sauhuten, mikä on oman oppimisen kannalta varsin hyvä asia, sillä minä ainakin tarvitsen itse kirjoitetut muistiinpanot, joista lukea. Haastavuuden täällä opiskeluun kuitenkin tuo, että lähes 100% ajasta menee opettajien diojen lukemiseen ja kirjoittamiseen, opettajan selitykset aiheesta meneekin sitten ohi. Kirjoittaminenkin on lähinnä sanojen kopiointia hirveällä kiireellä, jolloin sisällön merkitys jää vähän avonaiseksi. Onneksi lauseet voi sitten myöhemmin lukea, ja tämähän on vain alkukankeutta, vai mitä?

Tämmöinen löytyi koulun pihalta tiistaina; surffausta!
Tällä viikolla CIT:ssä on Rag Week. En ole ihanihan varma, mikä se on, mutta koululla on ollut jos jonkinmoista tapahtumaa ja kojuja ja opiskelijat ovat järjestäneet bileitä iltaisin eri baareissa, ja sisäänpääsymaksut menevät hyväntekeväisyyteen. Se on kai kaiken tämän teema ja ajatus; hyväntekeväisyys. Eräs vaihtarikaveri laittoi facebook- statukseensa, että jos ryyppäät hyväntekeväisyyttä varten, tiedät olevasi Irlannissa.

Maanantaina tosiaan oltiin kouluretkellä Newgrangessä. Bussi lähti koulun pihalta n. 8:45 ja Brú na Bóinne- keskuksen pihaan saavuimme n. 13:15. Matka yhdellä puolen tunnin pysähdyksellä kesti siis suurinpiirteina 4,5 tuntia. Itse Visitor Centre:ssä pyörimme reilun tunnin verran katsellen paikan nayttelyä ja videopätkää itse monumentistä ja sen tarkoituksesta jne. Kolmen aikaan Newgrange- kierros alkoi, mutta koska ryhmä oli melko iso, osa oppaan selostuksista meni ohi. Mutta paikka oli melko vaikuttava ja kävimme itse hautamonumentin sisälläkin. Paikan tarina ei ole mitenkään omaperäinen, hyvinkin monissa kulttuureissa on palvottu aurinkoa. Hauta on rakennettu niin, että talvipäivänseisauksena auringon noustessa valo paistaa suoraan sisäänkäynnistä valaisten koko kammion. Toisella puolella on toinen sisäänkäynti, josta aurinko paistaa laskiessa. Näin ainakin olin ymmärtävinäni..  Fakta, että paikka on niin vanha on kuitenkin hämmästyttävä! Kierros kesti tunnin, jonka jälkeen palasimme keskukseen ja sieltä alkoi kotimatka. Corkissa olimme n. 20:15. Melko pitkä ja uuvittava päivä siihen nähden, kuinka vähän itse vierailukohteesta sai irti, mutta mielummin maksoin siitä sen 3 euroa kuin 30 euroa, jonka se olisi maksanut, jos olisin julkisilla lähtenyt seikkailemaan. Ja seura oli loistava!


Jaksan hämmästellä edelleenkin, kuinka vihreää täällä on ja kuinka paljon pidemmällä kevät täällä on Suomeen verrattuna. Tänään ulkona ihan tuoksui keväältä! Lämpöasteita on 10 ja aurinko paistoi, ainakin osan aikaa päivästä. Irlantilaiset kulkevat täällä t- paidoissa ja jotkut jopa shorteissa. Tytöillä on kevyet takit tai hupparit ja monet menevät balleriinoissa- itselläni on gore-tex- kengät ja toppatakki. Äiti, joudut ehkä lähettämään ne kesävaatteet mulle odotettua aiemmin.. mutta shoppaillakin täällä kyllä kelpaa! ;) Osittain syy lämpimään pukeutumiseeni on, että tuuli täällä on kylmä. Tai ainakin eilen oli.. Mutta myös flunssa on tehnyt tuloaan jo useamman päivän, joten sekin selittää jotain. Yleensä aivastan kerran, jonka jälkeen olen heti flunssassa, mut nyt tämä köhäily ja voimattomuus/väsymys ja melkein kipeänä olo on jatkunut koko viikon. Sain ehkä jonkin muinaisen pöpön tuolta hautakammiosta maanantaina... Mutta tätä on liikkeellä, ja kun tutustuu ja viettää aikaa eri maista tulleiden ihmisten kanssa, pöpötkin leviävät. Ihan haitarista!
Hauskaa pääs.. eikun siis ystävänpäivää!

Siinä missä arkipäivät menevät koulussa ja kotona, viikonloppuillat menevät juhliessa. Viime viikonloppuna, olimme perjantaina ensin Celebrity- partyissä ja kuuntelimme mainiota live- bändiä. Kaikki tämähän on siis alkuhuumaa, toivon. Oikeastaan soittajia oli vain kaksi, mutta setti oli mahtava! Toinen herroista oli sama kuin edellisenä perjantaina, ja kappaleetkin olivat lähes samoja. Aiomme mennä huomenna katsastamaan josko kolmas kerta toden sanoo.. En vain tiedä, mikä se "tosi" tässä tapauksessa on ;D Lauantaina olikin vaihtareiden "Welcome Back"- juhlat, mutta niistä liukenimme aika pian ja vaihdoimme kuppilaa kerran jos toisenkin. Olimme jo jonottamassa erääseen yökerhoon, mutta kun kuulimme, että sisäänpääsy on 13e +2e narikka (ei taida olla ihan Night Life tasoa..), totesimme että emme mene sisään. Nichole, Amerikan vahvistuksemme, ilmoitti ettei naisten edes kuulu koskaan maksaa sisään. Kuulostaa hyvältä säännöltä. Päädyimmekin siis loppuillaksi the Bailey:hin, joka taitaa olla keskustan paras paikka. Tosin, jos live- esiintyjäsetää ei lasketa, musiikin taso ei ole ehkä kaikkein kummoisin.. Sunnuntai menikin sitten loikoillessa ja parin tunnin kävelylenkillä (kevät?)auringosta nauttien. Taisin löytää unelmatalon täältä! Suurin osa taloista täällä on muutenkin hyväkuntoisen ja kauniin näköisiä, mutta löytyy niitä ränsistyneitä ja hyljättyjäkin. Voisin ihan tosissani kyllä harkita asuvani pidempäänkin täällä, joskus :)

Tänään oli ihastuttavan löysä päivä; vain yksi tunti koulua ja sekin alkoi klo 15. Normaalisti meillä olisi englantia ensin 12-14 sitten tämä tunti ja illalla vielä englantia 16-18, mutta englannin kurssi ei alkanutkaan vielä tällä viikolla, joten sitä sai nukku ihan rauhassa niin pitkään kuin halusi. Kohta pitäisi lähteä kämppiksen kanssa kohti kauppaa, mutta on niin voimaton olo, että ei huvittaisi. Kaapit kuitenkin ovat melko tyhjät. Täällä voi ostaa vain sen verran, kun jaksaa kerralla kantaa, joten kaupassa joutuu käymään aika tiheään. Sen verran kun jaksaa kantaa tarkoittaa siis sitä, että kauppaan pääsee vain kävellen, mutta voihan sitä aina taksin tilata paluumatkalle ;)
Saa nähdä, mitä tuleva viikonloppu tuo tullessaa; paraneeko vai paheneeko flunssa. Jos sitä vaikka kokkailis jolloain porukalla jotain yhdessä, olisi kivaa! Ja laskiaispullia voisi leipasta! Maidon ja jauhojen kantaminen vain voi olla vähän työlästä.. Noh, hauskaa viikonloppu ihmiset!

5 kommenttia:

  1. Oi että sulla menee siellä ihan vauhdikkaan mukavasti. Ja upeita nuo pääsisäisliljat kadun reunoilla. Toivottavasti pääset flunssasta eroon, koeta ny levätäki välissä! Halit täältä!
    t. Anne

    VastaaPoista
  2. Vihdoinkin löysin tieni tänne blogiisi :) Vähän kiirettä pitänyt itsellä harjotteluiden kanssa TAYS:ssa (tekosyitä)..
    No joka tapauksessa, otin ja luin kuule kaikki tarinasi nyt kerralla (eipä tarvitse lukea mitään kirjoja, kun saman verran tekstiä löytyy täältä ;). Mahtavalta kuulostaa aikasi siellä.
    Itse olen myös vähän kuin vaihdossa nyt Tampereella. Vielä kolme viikkoa ja sitten kutsuu koulun penkki Hämpässä.
    Pidät vaan suomalaisten mainetta yllä ja juhlit niinkuin tähänkin asti, niin hyvin menee :DD
    Ehkä joku toinen kerta keksin oikeasti jotain järkevää kommentoitavaa?

    Kuulemisiin Mikkosi

    VastaaPoista
  3. No Mikkohan unohti tietty tärkeimmän, eli ne pikkuiset vauvelit, joita se saa siellä paapoa. Vaihdetaanko Mikko? Mä voin tulla hoitamaan niitä pikkuisia, jos tuut tekeen mun parit työjutut plus olis pari tenttiäkin tulossa...

    Varo vaan Hilla, ettet nyt lähde ostamaan mitään taloa sieltä. Me halutaan sut vielä takas Suomeen! :)

    VastaaPoista
  4. Elmo vähän vihjaisi pääsiäisreissusta Irlantiin...? Silloin jo ajattelin, että olitte suunnitelleet sen niin, että Elmolle hankitaan iso matkalaukku, johon mahtuu sun kesävaatteet ja se tuo kotimatkalla omat vaatteet siinä sun pienessä punaisessa laukussa. Sitten sulla olis elokuussa kaksi isoa matkalaukkua takaisin tullessa! Jos joutuu maksamaan 40€ toisesta laukusta, niin kai sen kannattaa olla kunnon matkalaukkukokoa?;D
    T. Äiti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole tällä hetkellä tietoinen, kuinka pitkällä tännetulo suunnitelmat on. Kesävaatteiden tuominen on hyvä idis, mutta sit olis hyvä saada mun mm. toppatakki ja ehkä jokunen muukin paksumpi vaate pois niin en ole varma mahtuvatko punaiseen laukkuunn..

      Poista